top of page
10.jpg

Iskolánk története

Iskolánk születése

A Lazarista atyák 1931-ben érkeztek Szobra, miután a Luczenbacher-családtól megvásárolták szobi vadászkastélyukat a hozzátartozó földbirtokkal együtt, ahol ezt követően 1931-től 1949-ig a Társaság missziósháza, szemináriuma és teológiai főiskolája működött. Az 1949-ben bekövetkezett kommunista hatalomátvételt követően a szerzetesrendeket feloszlatták – köztük a Misszióstársaság (Lazaristák) Magyarországi Tartományát is –, az egyházi vagyont pedig államosították. A feloszlatást követően a Társaság minden vagyona az állam kezébe került, köztük a szobi missziósház is. Ezt követően a szobi vadászkastély leány-nevelőintézetként funkcionált a Magyar Állam működtetésében egészen 1993-ig.

1989-ben – a berlini fal leomlását követően – Magyarországon is rendszerváltás következett, amelynek egyik velejárója volt az 1949-ben államosított egyházi vagyon visszaszolgáltatása. Így került a szobi Luczenbacher vadászkastély ismét a Társaság tulajdonába 1992-ben. Ezt követően, a frissen visszakapott ingatlanban, a Lazarista atyák egy gimnázium és diákotthon megalapítása és működtetése mellett döntöttek, mivel felismerték, hogy a éppen megalakult demokratikus Magyarországon nagy szükség van a katolikus lelkületű, nehéz szociális helyzetben élő fiatalok oktatására, nevelésre. Az alapítóatyák által megálmodott gimnázium és diákotthon három alappilléren nyugodott és nyugszik mind a mai napig: katolikus lelkiségű, magyarságközpontú, családias hangulatú oktatás-nevelés.

 

Így indult el a katolikus, négy évfolyamos, általános tantervű Szent László Gimnázium és Diákotthon első évfolyama, két osztállyal, 1993-ban, azonban a vadászkastély teljes egészét csak 1994-ben kapta vissza a Társaság. Így az első évben csak a gimnáziumi oktatás folyhatott a vadászkastély épületében, a diákotthoni ellátást – átmeneti megoldásként, egy évig – Szob közelében oldották meg. 1994 szeptemberére a leány-nevelőintézet véglegesen kiköltözött az épületből, így a diákotthon lakói is helyet kaphattak benne, és megindulhatott a második tanév, immár két évfolyam öt osztállyal.

Az intézmény alapítását követően gyorsan terjedt a híre az új középiskolának, és egyre többen lett a felvételét kérő tanuló. A beiskolázási körzet egyre szélesebb területet foglalt magába. A naponta bejáró tanulók Szob vonzáskörzetéből kerültek ki, a diákotthon lakói pedig egész Magyarország területéről, sőt egy több lett e jelentkező a határon túli magyarlakta területekről is (Románia – Erdély, Szlovákia – Felvidék, Ukrajna – Kárpátalja, valamint Ausztria és Németország). 1998-ra a határon túli magyar tanulók száma elérte az intézmény tanulólétszámának 30%-át. Ez egyre szaporodó osztályok száma következtében a kezdetben elégségesnek gondolt vadászkastély épülete kicsinek bizonyult, így 1998-ra egy új diákotthon épületet alakítottak ki nem messze az anyaépülettől. Ezzel az új épülettel már nem csak fiúk jelentkezhettek a diákotthonba, hanem lányok is.

Iskolánk jelene

Az 1998-as év egy másik változást is hozott az intézmény életében. A Szeretetleányai Társulatának (Irgalmas Nővérek) is volt Szobon egy rendházuk, amelyben az államosítástól kezdve a város polgármesteri hivatala működött. Ezt az ingatlant az Irgalmas Nővérek egy iskolaépületre cserélték, amelynek használati jogát, majd később a tulajdonjogot is átadták a Misszióstársaságnak. Így kezdődhette meg a 1998/1999-es tanév immár három épületben: a vadászkastély szolgált fiúkollégiumként, az új építésű diákotthon leánykollégiumként, az iskolaépületben pedig a nappali rendszerű gimnáziumi oktatás folyt. Ezen hármas tagolódás szerint működik mind a mai napig az intézmény.

2001 és 2012 között az intézmény a Pázmány Péter Katolikus Egyetem gyakorló iskolájaként működött, ez által aktívan részt vett a pedagógus-képzésben.

 

2004-től bevezetésre került egy új oktatási forma a gimnáziumi képzésbe, a nyelvi előkészítő évfolyam, így a gimnázium négy évfolyamosról öt évfolyamosra bővült. A nyelvi előkészítő évfolyamon a tanulók emelt óraszámban (heti 18 óra) tanulják az idegen nyelvet (angol vagy német), valamint a digitális kultúrát (heti 3 óra).

 

Az intézmény 2008-tól, a magyar katolikus közoktatásban az elsők között, bevezette a Sajátos Nevelési Igényű tanulók (dyslexia, dysgrafia, dyscalculia) integrált oktatását. Amely azt jelenti, hogy az ezen problémákkal küzdő tanulókat integráltan a normál gimnáziumi képzésben oktatják, ezenfelül egyéni fejlesztő foglalkozással fejlesztik az adott tanuló részképesség hiányos területét.

Kérdésed van?

Ne habozz írni nekünk, és amint tudunk, válaszolunk!

Köszönjük!

Szent László Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium © 2023

bottom of page